Martin en de groene Fatra - Reisverslag uit Martin, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu Martin en de groene Fatra - Reisverslag uit Martin, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Martin en de groene Fatra

20 Juni 2019 | Slowaakse Republiek, Martin

Rond half 10 vertrokken we richting Martin, waar we twee x zullen overnachten. Een heuvelachtig heel groen landschap is waar we doorheen rijden, afgewisseld met graanvelden.

Onderweg stappen we uit in Trencin, een aardig stadje waar een groot kasteel op een rots bovenuit doemt. Het centrum is leuk ingericht een lange weg zeker wel 900 meter met in het midden een fraai plantsoen. Vele terrassen langs de kant op een van de terrasjes drinken we koffie een americano met nog een extra glaasje water 75 ct per stuk kost dat bruine bakkie geluk.

Het is ook nog eens bij een trendy leuk ingerichte bar / bistro wat je aan de buitenkant niet zou zeggen.

Rijden verder naar Zilini waar de woningbouw en andere gebouwen functioneel zijn qua uiterlijk dwz saaiheid ten top in de jaren 1930 was dat hip hier geen tierelantijnen op daken en gevels. Het is een industrie stad waar oa cellulose gemaakt wordt . De moeite niet waard om uit te stappen.

Door dus naar Martin, we overnachten er voor 30 euro per nacht , heel goedkoop ook voor Slowaakse begrippen, in de buurt was niks anders en om weer 100 euro te betalen per nacht geen zin in. Een beetje vrees heb ik wel want je weet maar nooit en recensies zijn niet allemaal goed. Aangekomen om twee uur inchecken gaat met gebrekkig Engels we betalen 62 euro incl toeristen belasting en krijgen de toegang met een electrisch pasje via buitendeur het hotel in.

Aangekomen in de kamer verbaasd het is er steriel schoon Wauw ! Hierover hoef je geen slechte recensie te schrijven. De kamer is ook ruim onze koffers kunnen achter het bed nog ruim naast elkaar op de grond liggen in het halletje is nog een kast en een tv van anderhalve meter breed en een zitje complementeren de kamer. Ook de douche is kraakhelder. Pfff wat een geluk voor 30 euro kan een mens hebben.

We wandelen het dorp in is op 500 meter afstand en drinken en lunchen er met een panini. Op een terras van een bistro bar waar binnen op planken een hele bibliotheek voorradig is. Niet dat we er iets aan hebben maar t heeft wel wat . Jong en oud op t terras en de trendy drankjes zijn hier zelfgemaakte limonades met Citroen, lavendel , granaatappel.

Het centrum is autovrij behoudens een vergunninghouder en in het midden is een hele groene tuin park ingericht met ontzettend leuke zitjes en fraaie bomen, dennen , sparren, lindes en bloemen vooral rozen en ook water ornamenten. Heel creatief groen ingericht.

We wandelen naar het museum een giga gebouw in het groen daar bewonderen we met name de folkloristische kleding van Slowakije.

In de avond eten we bij U Jakoba heerlijk daar en gezellig personeel.

Op donderdag de 20e gaan we naar Bovincje daar staat een prachtig kasteel kan zo uit een sprookjesboek gewandeld zijn. Het is er erg druk omdat het een speciale week is in elke ruimte schijnt er een voorstelling te zijn /toneel van sprookjes . Het is ook een wirwar van schoolkinderen. Een veel te trage wachtrij er mag per x maar een groep naar binnen. Dus je raadt het al het is niet erg we hebben er al zoveel gezien deze slaan we over. De wandeling rondom is echt ook prachtig met het mooie park en een mooie bomen laan (brink ) in het dorp met kunst.

Op naar Cicmany een oud geïsoleerd dorpje waar de huisjes van hout zijn en versierd met witte tekeningen. De patronen komen ook terug in de folkore kleding in dat dorpje. Het regent als we aankomen en besluiten dus maar eerst wat te gaan eten. Eindelijk is na t eten de regen gestopt en wandelen we door t Dorpje, een kat kunnen we blij maken met wat kattenbrokjes. Jos heeft dus weer n vriendje gemaakt haha.

Terug rijden we weer door een prachtig gebied met heuvels bossen en over een slingerende weg. Heel de dag zien we niets als groen. Afwisselend zijn de bossen met sparren dennen loofbomen waarvan ik natuurlijk de naam niet ken, geen eiken in ieders geval. Het lijkt wel of dit stukje ( de Fatra ) de longen van midden Europa zijn. Het bos houdt gewoon niet op.

Bij Martin bezoeken we nog het openluchtmuseum, het regent en de schoenen worden drijfnat, doordat we veel door gras moeten lopen. Sommige (ook dat nog gekopieerde ) boerderijen zijn geopend en ingericht. En alles is zo donker jammer, had zoveel leuker kunnen zijn met meer aankleding.

Omdat t zo lekker was bij U Jakoba gaan we er nog een keer eten.

Morgen rijden we naar Poprad.

oh ja wat prijzen : bier halve liter 1,50 tot 1,75 glas wijn 80 ct tot 1,50 euro gemiddelde prijs hoofdgerecht 7,50 euro