Naar Banska Stiavnica en het middelpunt van Europa - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu Naar Banska Stiavnica en het middelpunt van Europa - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Naar Banska Stiavnica en het middelpunt van Europa

25 Juni 2019 | Slowaakse Republiek, Banská Bystrica

Lekker ontbijtje was t in het steakhouse verderop in de straat.

Goed geregeld van t pension, het zo op te lossen.

Om half 10 vertrekken we naar zo’n 50 km zuidelijker om het Unesco stadje Banska Stiavnica een bezoek te brengen. Het ligt in een dal en tussen heuvels. Vroeger was t een mijnstadje en toen de mijnen gesloten werden raakte het in verval. Het werd op de Unesco lijst geplaatst en langzaam werd eea hersteld. Het is af en toe flink klimmen en dalen in het centrum. En het is heel heet . In de verte zien we de calvarieberg prachtig !!

In het centrum staat de hoogste pestzuil van Europa. De kerk is prachtig en we wandelen in het centrum door een mijnschacht. Lekker ‘cool’

Drinken koffie en een halve liter alcoholfrei bier Pivo Nealko goed voor de vochtbalans en klimmen weer omhoog pfff naar de parkeerplaats.

Hup de auto in en airco aan, heerlijk.

We gaan naar Kremnica weer ong. 40 km noordelijker. Een mooi ommuurde stad met als ‘centrum’ een groot glooiend grasveld met enkele bomen eromheen. Erop staat een fontein die vol met water zit maar niet spuit. Hij wordt gebruikt als zwembad door de jeugd van een jaar of 12 tot 16 jaar. Geweldig goed idee vind ik het. We lunchen er en weer met n halve liter vocht van granen gemaakt wederom Nealko .

Iets van vier kilometer noordelijker ligt het plaatsje Kremnické Bane.

Daar boven t dorp is het 14e eeuwse gotische kerkje genoemd naar Johannes de Doper. We moeten op zoek want nergens een bord te vinden. Op goed geluk rijden we een weg omhoog en intussen ( je weet t maar nooit ) open ik de app van geocache. En Yes we zitten op de juiste weg en rijden er dan zo naar toe. Die cache kunnen we positief loggen. Voor het kerkje en daar was t om te doen ligt een grote gedenksteen. ‘ het geografisch middelpunt Europa ‘

Er ligt ook nog een ruïne van een amphitheater tegenover.

Dan is t weer genoeg voor vandaag en we zijn om vier uur weer terug bij t hotel. Ff relaxen en dan nemen we weer wat halve liters pivo Nealko ( Jos met hoor haha )

We gaan forel eten en ik drink dan Kofola een soort van zelf ontworpen cola , omdat er vroeger niets vanuit het Amerika het land binnenkwam.

Elke bar of restaurant schenkt het en het smaakt niet echt naar cola vind ik maar naar het ouderwetse ‘ sjepsjuim ‘ wat we vroeger maakten in de kelderkast met laurierdrop. Weken in het donker laten staan in een flesje met dop en af en toe schudden. En niet te snel willen drinken. Wie kent dat ook nog ?

Morgen rijden we naar Trnava waar we overnachten in het laatste hotel in Slowakije en onderweg stoppen we nog in Nitra.

Groetjes van Jacky en Jos