Via Bardejov naar Kosice - Reisverslag uit Košice, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu Via Bardejov naar Kosice - Reisverslag uit Košice, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Via Bardejov naar Kosice

23 Juni 2019 | Slowaakse Republiek, Košice

Uitchecken bij t fijne hotel Fontana met de leuke katten in de tuin en het heerlijke eten op deze bijzondere plaats doen we om 9 uur. De Hoge Tatra blijft links van ons en we rijden naar het noord oosten. Ook hier weer eindeloze groene heuvels waar de wegen door de bossen heen slingeren. De bevolking verandert wel hier tref je roma’s langs de weg met manden vol boleten en andere paddenstoelen. We stoppen er niet voor, ze staan om de 10 meter met een paar lui. Je zult zien als je uitstapt je ineens omsingeld bent. En wat moeten we met paddenstoelen zonder fornuis in de auto. Het is wel jammer dat we geen foto’s hebben ..

Bardejov het historisch centrum staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. En dat is geheel terecht. In de 14e eeuw kreeg het de status van vrije koningsstad.

De stad mocht onafhankelijk van het rijk functioneren. Er mochten markten worden gehouden en de doodstraf mocht er worden voltrokken. Er werd een grote muur om de stad gebouwd. Vanaf de zestiende eeuw raakte de stad in verval door anti Habsburgse opstanden en ruim 400 jr bleef de stad in totale vergetelheid. Pas in de jaren 80 van de 20e eeuw kwam men erachter dat de stad als een parel was.

Anders is het grote plein tov de andere steden. Het plein is rechthoekig van vorm dit vanwege de jaarmarkten. Er staan 46 lage burgermanshuizen rondom met nagegenoeg hetzelfde uiterlijk. Er is een basiliek en een stadhuis op dit plein.

We hebben heerlijke taart en koffie op en nog drie geocaches gevonden.

We tanken de auto vol voor 1,30 de liter en in Raslavice moeten we aan de kant want er is feest. Wel 20 groepen vol in folklore op straat zingen en dansend gaan ze naar de feestlocatie. Een lange file ontstaat en dit is een geweldig leuke verrassing.

Dan zijn we verder gereden naar Presov. De lutherse kerk en de st Michaels kathedraal staan hier naast elkaar. Een nare geschiedenis want kort na de bouw in de 17e eeuw werden de lutheranen verdreven. In 1687 werd het massacre van Presov (24 rijke burgers werden onthoofd) een feit .

Dan gaan we naar Kosice. Bij het hotel grand kunnen we gebruik maken van een beveiligde parkeerplaats. Super geregeld.

De kamer nr 3 ligt op de eerste verdieping is voor 3 personen dus de koffers kunnen op t derde bed. Een zitbank en salontafel grote kast in hal en in de kamer. En een badkamer met ligbad. En dat voor 48 euro incl ontbijt en incl toeristen belasting.( Het bed ligt lekker nu ik dit verslag aan t schrijven ben)

Kosice is prachtig net als vele plaatsen een langwerpig plein strip autovrij. In 1290 behoorde de stad Hongarije toe. Tussen de gotische st Elisabeths kathedraal (die de grootse kerk van Slowakije is )en het opera gebouw ligt de zingende fontein.

Een park met bomen als dennen, sparren lindes en platanen en weelderige bloemperken. ( net zoals in de Efteling )

Op een terras drinken we bier en doen nog een geocache poging helaas niets gevonden.

En net als we binnen in een restaurant zitten en een beefburger met zoete aardappelfrites bestellen breekt er een noodweer uit. Het regent met bakken.

Dus we zitten goed droog. Iedereen blijft langer zitten en bestelt nog wat om half negen drupt t nog wat en wagen we t terug te wandelen naar t hotel.

Morgen reizen we naar Banska Bystrica aan de voet van de Lage Tatra. Daar blijven we twee nachten in hotel Grand ( toevallig dezelfde naam als in Kosice)

Groetjes van Jacky en Jos

En Ps : leuk om jullie reacties te lezen

• 24 Juni 2019 - 18:16

Lidie:

Lijkt me een leuke streek ; wel een heel andere wereld dan West Europa.
    Vlg. Mij ook niet overladen met toeristen. Maar pas op voor die Roma's ,