Spisska Sobota en de Hoge Tatra - Reisverslag uit Spisska Sobota, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu Spisska Sobota en de Hoge Tatra - Reisverslag uit Spisska Sobota, Slowaakse Republiek van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Spisska Sobota en de Hoge Tatra

22 Juni 2019 | Slowaakse Republiek, Spisska Sobota

Terwijl ik nog van alles aan t pakken en schikken ben sleurt Jos al zijn koffer naar de auto en wat tassen. Beneden bij de deur staat een dame van de schoonmaak ze wil ons kamerpasje al hebben (het is pas 9 uur en om 10 uur moeten we het inleveren) ze spreekt geen letter buiten de grens en ook de tweede x als Jos weer iets naar de auto brengt ( vier trappen af ) ,er is natuurlijk geen lift voor als je 30 euro per nacht betaald, vraagt ze er weer om. Dat ze maar zo hard had gelopen om de prullenbak leeg te maken, maar ja dat lag denk aan ons want we hadden t kaartje niet opgehangen clean our room. Je kunt niet alles hebben voor 30 euro maar wat we wel hadden was een supersnelle WiFi en een kamersleutelpasje die werkte.

Het pasje duwen we om half 10 in der handen en ze was dolblij dat ze kon beginnen met poetsen.

Zoals altijd rijden we niet rechtstreeks naar t volgende hotel maar pakken waar kan de bezienswaardigheden mee en zien zo veel verschillende dingen van t land. We rijden dus een mooi rondje via Dolny Kubin , een alleraardigst plaatsje met een fraai langgerekt plein met fonteinen en een heel heel hoge dennenboom in het centrum. De rivier de Orava stroomt langs dit dorp en als kers op de taart is er een mooie overdekte houten brug die daaroverheen gaat. Enkel te voet te betreden. We rijden ff wat kms terug een weg in naar Lestiny daar staat een van de mooiste houten kerkjes. Als we eraan komen komt er n man op zijn fiets aan om open te doen we betalen entree voor dit Unesco werelderfgoed en vergapen ons aan de schilderingen op de houten wanden plafonds banken. De hele constructie is van hout ook de verbindingen zijn met houten nagels.

We schrijven onze namen in het boek en Kaatsheuvel en Nederland erbij.

Dan volgen we onze weg richting Orosvsky Podzámok er is een burcht mooi om te zien maar wij gaan er ff wat lunchen.

Verder rijden we naar Zuberec, daar is een openluchtmuseum van een nagemaakt dorp uit de streek Orava. Toch een poging wagen ? We rijden er heen en meteen zien we dat dit heel anders is dan bij het vorige in Martin. Mooie sintelpaden goede bewegwijzering alle boerderijtjes en huizen open en ingericht. En er is echt wat te zien daar. En dat voor 4 euro pp. Om blij van te worden haha.

En dan wordt het tijd om naar t hotel te rijden pension Fontana in het oude deel van Poprad de wijk heet Spisska Sobota en het ligt aan de voet van de hoge Tatra. In de 13e eeuw was dit een onafhankelijk stadje met marktrechten en gilden. Gotiek, renaissance en barok zijn de opgeknapte huisjes en er is een langgerekt park met hoge bomen in het midden.

Het hotel is fraai het diner met tafellinnen en linnen servetten een leuk zitje in de tuin en een poes die weer vriendjes wordt met Jos. Rustig is het dorpje snachts alhoewel in de ochtend om half zeven ineens de kerkklokken beginnen te luiden lang en hard of ze zeggen willen ‘ eruit jullie vakantiegangers er is nog meer te zien’

En dus gaan we een ronde maken door de Hoge Tatra. Swinters een drukbezocht skigebied.

We rijden naar Liptovsky Trnovo daar is Liptov Heli en het omgedraaide huis. Binnen in het huis wat versierd is oa met sprookjesfiguren wordt je echt binnen twee minuten dol. De enige vastigheid waar het niet is is de ijzeren trap die je naar boven leidt oh nee naar beneden is dat hier. Wc op zijn kop , keuken bed tafel en stoelen. Om te lachen echt leuk om een keer te doen.

Op naar de volgende bezienswaardigheid het Strbske Pleso een meer in de Hoge Tatra. Onderweg regent het wat maar als we bij deze drukke toeristische plek aankomen is het weer droog. We wandelen het meer half om en tellen er tig hotels en appartementen. Vlakbij is een kabelbaan voor het skigebied. Na een uur rijden we verder met aan onze linkerkant de bergtoppen van de Hoge Tatra, lunchen doen we in Tattranska Lomnica ‘twee halve liters bier alc free een keteltje goulash met brood en een grote salade met schapenkaas’ we rekenen 12,00 euro af. Uitgerust rijden we naar Kezmarok daar op zoek naar nog een houten kerkje wat we niet vinden. Intussen meer regen regen regen. Rijden we toch nog naar Levoca, ( intussen stopt t met plenzen) een ommuurde stad goed bewaard is dd muur met zes torens. Een mooi stadhuis met daarvoor een zoals het boekje zegt een ‘schaamtekooi’ waarin veelal jonge gewezen maagden te schande werden gemaakt ten overstaan van het volk.

Het hele centrum staat op de werelderfgoedlijst van Unesco . Het is jammer dat we de st Jacobuskerk niet kunnen bezichtigen. Er is een bruiloft gaande en het tweede bruiloftspaar staat al te wachten. We kijken wel naar de bruidsjaponnen de ene was zachtroze en tot op de kuit, de tweede was wit met een lange sleep.

Tijd om terug te gaan naar hotel Fontana, waar het WiFi netwerk zo traag is als een slak. We hebben weer veel moois gezien zelfs sneeuw op de hoogste bergtoppen.

Morgen gaan we overnachten in Kosice.

Groetjes van Jacky en Jos.

• 23 Juni 2019 - 04:48

Charlotte:

Hoi Jos en Jacky,
    Jullie hebben weer veel gezien, erg leuk om het zo mee te lezen.
    En Jos je hebt veel vriendjes

• 23 Juni 2019 - 20:22

Lidie:

Leuk verslag. Lijkt me echt een mooie omgeving. Veel plezier.