Paleizen en het trammetje - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van jackyenjos - WaarBenJij.nu Paleizen en het trammetje - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Paleizen en het trammetje

15 Juni 2019 | Oostenrijk, Wenen

Het viel mee in motel one hauptbahnhof bij het ontbijt, minder druk dan dat we in Frankfurt meemaakten en met ons bord in de lobby moesten plaatsnemen.

We vertrokken rond half 10 weer met de blauwe lijn van de big bus . Stapten uit bij Belvedere een pracht paleis we zijn er helemaal rondomheen gewandeld en door de tuinen. Geen zin om er binnen te gaan want er stonden nog twee paleizen op de agenda. We vervolgden dus de route naar de Hofburg. Oh jee de bus had moeite om de straten in te komen en moest omrijden. Vandaag zou de love parade in Wenen zijn en het hele centrum werd met hekken afgezet. Uiteindelijk met omrijden kon hij toch elke stop doen. Bij de Hofburg bezochten we de schatkamers. Dat was echt de moeite waard. Naast de keizerlijke kroon , gewaden met hermelijnen en ivoren kunstwerken (ongelooflijk eigenlijk ) zag je zelfs een tand van Johannes de Doper.

We zouden dan naar de Mariahilferstrasse gaan de grootse (Huh langste )winkelstraat van Wenen. Maar bij t zien van een terras en omdat t te warm was zijn we gaan zitten en eten. Kaiserschmarn en een halve liter alc freies bier. Is toch echt beter dan winkels zien die je in elke stad in Europa ziet.

Terug de big bus in en op weg naar Schönbrunn, daar kochten we voor 20 euro pp de grand route ik kreeg een Nederlandse tekst mee met uitleg over de kamers. Ook een audio guide was gratis. Dat mag ook wel voor dat geld haha.

Maar het was prachtig prachtig erg mooi alle vertrekken de slaapkamers de balzaal de eetkamers en de millonenzimmer gemaakt met duur rozenhout. Jammer dat je geen foto’s mocht maken. Dat mocht in de Hofburg wel zonder flits. Dus maar wat foto’s gemaakt in de souvenir winkel van Mozart kugeln en wat sprookjesachtige jurkjes.

Daarna zijn we terug naar t hotel gegaan en ff wat gedronken en geluierd.

Om half zes gingen we weer met de Big bus op naar t houten trammetje. Maar help de bus slaat gewoon twee haltes over ( vanwege de pride die allang is afgelopen mag hij nog de straten niet in, vanmorgen stopte hij wel bij de halte waar we uit moeten stappen.

Daar staan we dan een hele bus vol die ineens stopt en iedereen moet uitstappen. We staan bij de Hofburg. Iedereen pissed. Wij navragen blijkt dat trammetje niet te rijden vanavond ! Mooi Sjit dus en we zeggen dat we dat kaartje hebben tig excuses dan morgen nog een kans en anders als t niet kan morgen een email sturen voor geld terug. Leuk Big Bus Big business ...

dus zijn we verder gaan wandelen richting de opera, mensen zitten er al een uur eerder dan de aanvang buiten om op t scherm Tosca te zien alle banken zijn vol. Wij lopen verder naar de Stephansdom schieten wat foto’s en laten de kerkgangers de mis beleven om 19.00 uur

Wij gaan bij restaurant Wienerwald eten. Een warrige ober loopt er rond, we hadden besteld , komt ie tien minuten later niet met de drankjes maar wil weer de bestelling opnemen .. totale bestellingen waren weg hij kon ze niet meer vinden. Als een kip zonder kop ! De kipschnitzel met rijst en champignonsaus was erg lekker. Jos had een halve hete kip !

Terug gewandeld naar de Opera ( er was reclame op t scherm tijdens de pauze van Tosca) . Met het metro kaartje van gisteren wat we nu wel afstempelden terug naar motel one hauptbahnhof.

Weer een dag vol actie dus benieuwd wat we morgen weer meemaken.

• 16 Juni 2019 - 05:00

Charlotte:

Leuk, een hele onderneming. Ook daar geven ze de info niet goed door!

• 16 Juni 2019 - 07:11

Lidie:

Dierbare herinneringen komen naar boven als ik je verhaal lees. Was er meerdere malen en logeerde lang geleden eens in Het Imperial Hotel vlak bij de Karntnerstrasse. Mubarak logeerde daar toevallig ook. Was er voor een telefooncontract met Oostenrijk. EeN hele ceremonie als hij aankwam of wegging. Het leek wel een film. Overal beveiliging.
    Een stad met zoveel cultuur, paleizen, kerken, architectuur etc. Verveelt nooit . Ik ga ook nog eens boeken.
    Geniet ervan, groetjes Lidie

• 18 Juni 2019 - 12:58

Charlotte inderdaad in sommige opzichten lijkt t net onze gemeente hahah.
    Hotel imperial zijn we vaak langsgereden Lidie op de laatste dag een foto gemaakt met de fotocamera