grot Vranjaca - Reisverslag uit Brodarica, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu grot Vranjaca - Reisverslag uit Brodarica, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu

grot Vranjaca

27 Juni 2016 | Kroatië, Brodarica

26 juni
S morgens weer heerlijk in de tuin ontbeten bij Villa Vice in Split, ipv roerei wilde ik graag zachtgekookt eitje en Jos wilde gebakken eitje.
Haha komen ze daar met twee gekookte eieren aan voor mij en twee gebakken eieren voor Jos. Pfff nou dat vind ik wel een beetje te veel van het goede! Heb er maar een opgegeten.
Dan komt de truuk met de auto's omdat het krap párkeren is op te terrein, was dat gisteren al een gedoe. Auto eruit op straat , andere auto kon eruit. Maar met hulp van allen was t goed gelukt.
Wel gewoon even aangeven wanneer je weg wilt. Dus nu stonden wij vanochtend helemaal vooraan, achter ons een ruimte van een grote auto daarachter nog twee wagens
En naast on een auto. Daar moesten wij dus tussendoor naar achteren rijden naar de straat, fluitje van een cent voor Jos chapeau ik denk dat ik er langer over had gedaan.
Maar goed om tien voor half tien reden we op weg naar Zadar, we rijden langs de kust maar eerst gaan we nog de grotten in Vranjak bezoeken, deze zijn pas opengesteld in 1929 en worden nog altijd beheerd door de familie Punda, de opa van Marko Punda heeft de vele trappen aangelegd en de grot beheerd, 24 jaar geleden deed zijn zoon dat voor 12 jaar en nu al weer 12 jaar Marko Punda. Het ziet er keurig uit we krijgen uitleg over de grot en tig keer wordt verteld dat de grot erg veilig is. Wordt tevens gecontroleerd door speleologen jaarlijks tig x . Er is verlichting in en veilige koorden langs de trappen. Deze zijn van steen. Er zijn 16 mineralen in de grot samen met andere ingrediënten zorgen zij voor aparte kleuren, na Postonija in Slovenie is deze grot uniek in kleuren en de vormen van de stalactieten.
We mogen , nee moeten alleen de grot doorwandelen , want hij kan niet mee , het is echt veilig hoor, volg het bord maar wat je tegen komt linksaf, rechtsaf kan ook maar dan blijf je boven lopen.
Er zou nog een grote groep aankomen en daar moest Marko op wachten, wij geluk dus dat we er al om 10 uur zijn, (De grot ligt in de plaats Kotlenice 21204 borden geven het daar verder aan. )
We betalen overigens ook de groepsprijs 40 kuna pp. En we dalen de grot in, wat we zien is echt fascinerend , ook denk ik omdat we met zijn tweeën in de grot zijn, zo mooi die stilte en de kleuren de vormen soms lijkt t net of we door de attractie Droomvlucht van de Efteling wandelen. Na een 35 minuten zijn we weer bijna bij de ingang en komen we Marko tegen met een hele grote groep.
Op de terugweg naar de auto, komen er nog meer toeristen aanwandelen en op de weg nog meer auto's.
Hoe dankbaar en gelukkig zijn wij dat we het geluk hadden alleen te zijn.
We rijden verder naar Zadar en onderweg lunchen we in een mooi voorheen "vissersdorp " Rogoznica. Er is een grote jachthaven en gelukkig nog een deel haven voor de visvangst van de inwoners, we lunchen wat mosselen en inktvis en rijden dan naar Zadar.

Groetjes Jacky