Sibenik , Skradin , Vodice en Primosten - Reisverslag uit Šibenik, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu Sibenik , Skradin , Vodice en Primosten - Reisverslag uit Šibenik, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Sibenik , Skradin , Vodice en Primosten

20 Juni 2016 | Kroatië, Šibenik

Vannacht een onweer van jewelste en een plons regen waar je u tegen zegt. Vanochtend gelukkig geen plassen meer dus na het ontbijt, (verse broodjes bij de bakker gehaald en de supermarkt even verderop wat yoghurt en kaas en boter.) zijn we naar het centrum van Sibenik gewandeld, om de bezienswaardigheden te bezoeken. Oftewel bekijken, niet overal hoeven we in,,,
We beginnen met de Michele vesting, dit is het oudste verdedigingswerk van Sibenik. Ooit eens verwoest door een blikseminslag bij de kruitopslag. Dan zijn we naar de Jacobus kathedraal gewandeld.
Het bekendste gebouw in Sibenik, staat nu in de steigers, zowel van binnen als van buiten. Daar kan men natuurlijk niéts aan doen want restauratie is voor behoud van dit erfgoed . MAAR Daarbij op het plein tussen de Kathedraal en de bekende loggia heeft men een lelijke tribune geplaatst voor een volksfeest. Werkelijk respectloos tegenover al dit historisch erfgoed.
We wandelen naar de Maria grot kleine Copie van Lourdes bij het Lovru kerkje en vinden daar met het grote gemak een geocache. Drinken een koffie bij. Vino en Ino wandelen weer terug naar het appartement om de auto op te halen en rijden naar Skradin, dit is een dorpje met jachthaven aan de monding van de Krka van het nationaal park Krka.
Het is er rustig en na een wandeling rijden we verder naar het kustplaatsje Vodice. Daar eten we spaghetti met mosselsoorten en een vleesgrill voor Jos. De inrichting lijkt wel Brabants met al dat rood wit geblokte linnen.
Het is een mooie badplaats met stranden en veel restaurantjes en mooie jachthaven,

Dan rijden we weer verder naar Primosten, eens een geïsoleerd eiland maar nu verbonden met het vaste land , Primosten betekent " dichterbij gebracht door een brug "
Een erg mooi plaatsje met op het hoogste punt de joriskerk uit eind 15e eeuw.
Weer beneden eten we een ijsco de eerste in deze vakantie. Het is heerlijk aardbeien ijs en we krijgen er knalrode lippen en een rode tong van!

Morgen rijden we naar onze volgende bestemming Dubrovnik, we logeren in een plaatsje paar kilometer ervandaan het heet Mlini.

Tot een volgend verslag en bedankt voor jullie reacties.
Groetjes van Jacky en Jos,