kleine toer door Twente - Reisverslag uit Herike, Nederland van jackyenjos - WaarBenJij.nu kleine toer door Twente - Reisverslag uit Herike, Nederland van jackyenjos - WaarBenJij.nu

kleine toer door Twente

07 Februari 2016 | Nederland, Herike

Op zaterdag slapen we toch een beetje uit, we hoeven dan ook geen uren te rijden om in Twente aan te komen.
Het is klokslag 12 uur als we na anderhalf uur rijden in het dorp Markelo arriveren. Een mini stadje in onze ogen met fraaie pleintjes. Markelo ziet er aardig uit, viskraam bij de kerk, mooi oud raadhuis, een leuk VVV kantoortje met daarnaast een museumpje , met klederdrachten, helaas is het gesloten en gaat dat pas weer in april open.
We drinken onze koffie met apfelstrudel in De Kroon en vervolgen daarna onze weg richting Goor.
We rijden langs het hotel waar we later op de dag in zullen checken.
Goor, ik had er nog nooit over gehoord, maar beste lezer, in dit stadje / dorp (geen idee wat het exact is ) is zelfs een station, met grote parkeerplaats een historisch museum ( helaas gesloten op zaterdag. Dan vervolgen we na de rondwandeling in Goor onze weg naar Diepenheim. Een stadje wat er leuk uitziet , en er zijn veel kunstgalerijen. Echter doordat er niemand rondloopt is er toch wat minder sfeer dan dat dit stadje verdient. Zomers zal het vast en zeker stukken drukker zijn. Het mooie oude raadhuis staat er te huur. De huizen en straatjes zien er aardig uit met hun geveltjes en pleintjes.
Na de wandeling door Diepenheim, besluiten we terug naar het noorden te gaan richting Rijssen, dat is een grotere regionale stad , met een duidelijke winkelfunctie , het winkelgebied is er autovrij, en het is er druk. Overigens heeft ook Rijssen aardige straten en pleinen en een immens groot nieuw gemeentehuis aan een giga plein. Overigens : ook hier betalen we geen parkeergeld.
Dan is het tijd om naar Enter te gaan. Enter is bekend van de klompenindustrie. In het centrum staat dan ook de grootste klomp ter wereld die uit een stuk hout is gemaakt. ( Guinness book of records ) . Het museumpje wat er naast staat is : raadt het al gesloten.

Dat leidt ons snel naar Delden, de zoutstad. Hier is een zoutmuseum, en kasteel Twickel, wat rondom een mooi wandelgebied heeft. Delden is een prachtige plaats mooie huizen en gezellige straatjes, en leuke winkeltjes. Hier is het ook levendiger dan het in Diepenheim was.
Na de wandeling door Delden en naar het kasteel , rijden we richting, Markelo om kwart voor vijf checken we in in landhuis hotel Herikerberg. Kamer 26 ziet er mooi uit met een mooi uitzicht op de tuin met het bos.

Morgen weer een verslag.
Jacky