Sumeg , Tihany , en Balatonfüred - Reisverslag uit Zalacsány, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu Sumeg , Tihany , en Balatonfüred - Reisverslag uit Zalacsány, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Sumeg , Tihany , en Balatonfüred

19 Juli 2015 | Hongarije, Zalacsány

Daar zijn we weer. Na een warme nacht ondanks airco op kamer toch wakker gelegen van de warmte ( Jacky)
Om kwart over acht lekker ontbijtje op. En om kwart over negen richting onze eerste bestemming voor vandaag. Sumeg. Daar is een mooie burcht, deels gerestaureerd, het ligt op een hoogte van 270 meter, het is als wij daar aankomen al 34 graden. Het begin van de overweg ernaar toe is in de schaduw onder bomen. Taxibusjes rijden op en neer en dat gaan wij ook doen met een taxibusje naar het kasteel. We hebben tenslotte niet voor niets een kastelen rondreis geboekt. We zien onderweg gezinnetjes te zielig eigenlijk met een kinderwagen de berg opklimmen. En dat met die hitte.
het kasteel stamt uit de veertiende eeuw en laat onder andere een folterkamer zien. Ook laat men op gezette tijden zien en dat geluk hadden wij hoe de ophaalbrug omhooggehaald werd. In de gracht die droog is staan houten spiezen, zodat heldhaftige mensen die toch het kasteel wilden bereiken met een grote sprong naar de ophaalbrug erboven op zouden vallen door de beweging vam de brug.
Nadat we het kasteel bezocht hebben rijden we door naar het schiereiland in het Balatonmeer "Tihany" We kunnen er parkeren met onze laatste euromunten hoera, we hebben geen munten op dat moment in Hongaarse Florinten. Het middelpunt van de stad is de Bedictijner Abdij welke al werd gesticht in het jaar 1055. Heel het stadje is omringd met de geur van lavendel en er zijn ook veel souvenirs met lavendel. Een van de huizen is helemaal ingepakt met rode pepers.
We eten ergens een forel (Jos ) en Jacky eet Hongaarse gulash schotel.
Daarna rijden we naar Balatonfured. Wat een gedoe met parkeren, munten in Hongaars of Euro. met een minimum. Beiden hebben we niet voldoende lijkt , wisselen willen de zaken rondom de parkeerplaats niet. Hebben wij weer, uiteindelijk mikt Jos er nog een twintig cent munt extra bij en ja hoor we hebben een parkeer ticket voor een uur. We geven ons een tip "geen fooien meer geven met munten , want die hebben we nodig om te parkeren. "

We gaan naar de haven en zien de mooie beelden van de Visser en de Veerman, de eerste staat voor het vis en dagelijks brood en de Veerman voor een veilige overtocht van het Balatonmeer, naar het zuiden. Jos spettert nog heerlijk in de bruisend fontein, waar het water met dan weer grote dan weer kleine spuiten omhoog komt vanuit de bodem.
We drinken nog een ijskoude tonic in een mooie loungeclub "President" met witte banken en paarse kussens.

We gaan teug naar het hotel, maar wel met een tussenstop op een strand aan het Balatonmeer, waar we zon twee uur zonnen en zwemmen, parasolletje erbij, het is prima uit te houden. het water is warm , "soep" , zelfs Jacky gaat twee keer het water in.
Om kwart voor zeven zij we terug in het hotel, drinken een wijntje op de kamer douchen en shit de föhn van Jacky gaat stuk. Dat gebeurt nou altijd als het niet moet. gelukkig heeft het hotel ook een föhn. De hotels die volgen ook ? We hopen het maar.

Morgenvroeg rijden we via de zuidkant van het Balatonmeer naar het volgende hotel. Hotel Fried in Simkntornya. Onderweg staat op ons programma Ozora met het kasteel van graaf Pipo. Deg kasteel Festhetics de Tolna " Hollandse huis" en Siofok de Badplaats aan het Balatonmeer.

Tot een volgend verslag

Groet van Jacky en Jos.