naar Simontornya - Reisverslag uit Ruzsaberek, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu naar Simontornya - Reisverslag uit Ruzsaberek, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

naar Simontornya

20 Juli 2015 | Hongarije, Ruzsaberek

Hoi hoi allemaal, heerlijk geslapen vannacht. Om kwart voor 8 wakker koffie op bed met onze waterkoker en de oploskoffie van de Appie.
Snelle douche, koffers etc inpakken en ontbijten. Om half 10 vertrekken we via de zuidelijke kant van het Balatonmeer naar Siofok. parkeerplaats was snel gevonden, op parkeerplaats bij het station.
Een mooi prieel ligt er tegenover. Wat de grootste verrassing is in Siofok is de watertoren die in 1912 is gebouwd. In 2008 en verder uitgewerkt in 2012 is deze toren een top toeristische blikvanger in het centrum van Siofok. Er is een O2 bar daar kom je gemakkelijk met de lift , en op een etage hoger een ronddraaiend deel.

Ook zijn we bij het Janus huis geweest, architectonisch erg mooi in elkaar gezet. Sowieso ziet Siofok vanuit de watertoren er prachtig uit.

Wat zeker opvalt in Hongarije en ook in deze stad zij de vele bloemenperken en zowat aan elke lantaarnpaal de manden met geraniums.

na Siofok zijn we op weg gegaan naar Dėg, een prachtig kasteel ligt daar het werd gebouwd tussen 1810-1820 door graaf Festetics de Tolna, rondom een prachtige tuin met heel grote bomen , zowat bij elke boom staat ook de naam erbij genoemd voor het kasteel wat nu opgeknapt wordt met europeesche subsidie ligt een immense wei. Even verderop ligt een mooi meer, aan de kanten zitten vissers te vissen onder hun parasol. In het midden van het meer ligt het Holland Ház Het Hollandse huis, het lijkt ook echt op een Nederlands huis. Origineel was het een koeienstal , te zien aan de ramen aan een deel van het huis, Later werd het pand een grote zaal voor de gravin. Eigenlijk zijn het toch wel kleine ruimtes, in het huis. Je kunt er niet in, het is in verval, maar zeker vanaf een afstand vanuit de nieuwe brug naar het eiland toe ligt het er prachtig bij.
Dan vervolgen we onze weg naar Ozora. Daar moet het kasteel van graaf Pipo Scolari liggen.
Intussen eten we ook wat bij een wegrestaurant , wat heel typisch een half zelf service heeft. je je bestelt je drankjes en neemt bijv soep zelf op en andere gerechten worden naar je tafel gebracht.
Het is er druk en netjes.
In Ozoro, staat inderdaad het kasteel van Pipo , echter het is rondom geheel in renovatie , we kunnen er niet omheen lopen. Het lijkt of dIt jaar het renovatie jaar van de kasteeltuinen is, omdat het maandag is is dit kasteel gesloten.
Geeft niet we hebben toch een mooi idee erbij en in het dorp bloeien de bloemen overal overvloedig.
Op weg naar hotel Fried in Simontornya. Heerlijke kamer, hebben we na twee keer nr 30 te hebben gehad hebben we nu kamer nr 25.

Op het terras drinken we een wijntje en een pilsje en wandelen we door de tuin, we spelen een Kegelspel, en doen haha een spelletje poolbilliard. Jos wint met pool en Jacky met het Kegelspel.

Tot een volgend verslag

Groet van Jacky en Jos