Meren en een bedevaartsoord - Reisverslag uit Radovljica, Slovenië van jackyenjos - WaarBenJij.nu Meren en een bedevaartsoord - Reisverslag uit Radovljica, Slovenië van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Meren en een bedevaartsoord

23 Juni 2018 | Slovenië, Radovljica

Heerlijk geslapen en na een goed ontbijt vertrekken we om half 10 richting het meer van Bled. Wat een drukte, een parkeerplaats vinden.. alles wat we zien is voor hotelgasten.

Foto kasteel gemaakt vanuit autoraampje. Of wij en onze Tom Tom kijken niet goed voor een P, maar uiteindelijk besluiten we rondom het meer te rijden met de auto. Nergens mag je parkeren. Dan vinden we nog een parkeerplaats bij n restaurant hoog boven het meer en lopen een eindje om het kerkje in het water te fotograferen. Gelukt. We rijden dezelfde weg weer terug misschien nog een plek vinden .. We gaan naar het meer van Bohinj daar aangekomen is het een wereld van verschil. parkeerterrein die duidelijk te vinden is. Ook dit meer is prachtig en zit vol met vissen. We rijden nog naar Stara Fuzina een aardig dorpje met een kaasmakerij museum

Tijd om te lunchen en dat gaan we doen in Radovljica heerlijke Sloveense gerechten in restaurant Lectar. In de kelder is het peperkoek beschilderen te bezichtigen. ( hartjes met figuurtjes en teksten)

Na een wandeling door dit mooie plaatsje met fraaie vergezichten, besluiten we nog naar Brezje te gaan.

Langs de snelweg staat aangegeven Bazilika op een bruine plaat. Verder hadden we er niets van gevonden in het anwb gidsje ( later blijkt het wel in het boekje wat we bij t hotel kregen te staan)

We rijden het dorp in naar een P , makkelijk te vinden met onze Tom Tom die wijst de weg perfect.

Pal naast de basiliek een mega p terrein , een jongeman met een portefeuille etc bij een bruin loket. Tjonge in zon klein dorp !

We rijden een rondje om de kerk heen ! Let op exact op t zelfde parkeerterrein komen we uit en rijden er zo op. Aan deze kant is geen loket... en die man aan de overkant heeft geen ogen in zijn rug. Wij zijn trouwens niet de enigen die het zo doen.

Eigenlijk is in Brezje niet alleen een basiliek maar het is een grote bedevaartplaats in Slovenie. Naar de

Basilika Marije Pomagaj komen mensen van heinde en verre om de hulp van Maria te vragen. Omdat net zoals in Lourdes ze hier is verschenen en voor genezing zorgt. Rondom het Mariaaltaar wat prachtig is hangen honderden foto’s schilderijen handgeschreven brieven.

Afijn mocht je ooit in de buurt zijn!

Terug naar het hotel waar we van 7 uur tot half 11 van een culinair 6 gangen menu genieten. Super goed idee. Wie heeft ooit soep gegeten van konijnenbouillon met daarin wortel, frambozen tortellini met vijg en waterkers als een van de voorgerechten? Wij dus het is heel bijzonder en ook verrukkelijk!!

Dit was alweer de laatste dag in Slovenië een prachtig land met mooie steden dorpen meren valleien en bergen een mooie kuststrook heerlijk eten en aardige mensen.

Deze vakantie boekten we bij Bematravel.

De hotels waar we verbleven waren allemaal bijzonder en treffend voor de omgeving.

De arrangementen die we erbij hadden genomen waren dat eveneens.

Met dank aan Beata van Bematravel, die ons (na onze reis eerder via haar reisbureau naar Hongarije ) opnieuw heeft verrast met de uitstekende tips voor de hotels en culinaire arrangementen.

Morgen reizen we naar Rauris in Oostenrijk via de Weissensee en de Gros Glockner Straße.

• 29 Juni 2018 - 06:32

Lidie:

Leuk hoor en erg veel te zien zo te lezen.