kasteel Brunszvik en Budapest - Reisverslag uit Budapest II. kerület, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu kasteel Brunszvik en Budapest - Reisverslag uit Budapest II. kerület, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

kasteel Brunszvik en Budapest

22 Juli 2015 | Hongarije, Budapest II. kerület

Om half zeven het is immers vakantie, werden we weer wakker. De laatste rommeltjes in de koffers en om
kwart voor 8 ontbijt. Het ontbijt in hotel Fried was prima, een buffet. Ook het avond buffet was alle prima, gisterenavond een andere koude soep, met citroen. Heerlijk fris als nagerecht.
Om tien over half negen rijdt Jos de auto dichter bij de ingang van het hotel scheelt , gesjouw met de koffers. En checken we uit. Bij het uitchecken ontvangen we een fles rode en een fles witte wijn uit de wijnkelder van het hotel. Dat is vonden wij een zeer aardige geste.

Om tien voor negen rijden we richting Budapest, 134 km maar onderweg maken we nog een stop bij kasteel Brunszvik in Martonvásár. het is een neogotisch kasteel , met een mooi park. Entree park pp 750 HUF. Wil je het kasteel bezoeken dan betaal je datzelfde bedrag nog eens, Beethoven is hier meerdere malen geweest, aangetrokken door de mooie omgeving en de dames van deze familie. Hij kreeg een bijzondere band met Josephina van Brunszvik. Verschillende muziekstukken heeft hij aan de familie geschonken, waaronder de Appasionata sonate.
In de linkervleugel van het kasteel is een klein museum ingericht gewijd aan Beethoven en de familie Brunszvik. De piano , brieven , muziekstukken, portret van Beethoven en zelfs een haarlok van Beethoven is er te bezichtigen.

Om ongeveer kwart over 11 rijden we richting Budapest. het is buiten al 35 graden, dus niet echt wandelweer om langer in de prachtige tuin van het kasteel te blijven wandelen.

We checken in in hotel Papillon, om kwart over twaalf, we kunnen de auto lekker koel in hun parkeergarage kwijt. We worden ontvangen met een heerlijke frisse welkomstcocktail. De kamer is erg ruim er staat een derde bed in, makkelijk voor onze koffers.
Via tripadvisor heb ik de kaart van Budapest gedownload op mijn telefoon. Dat zal zeker van pas komen om vanuit het hotel naar de brug te gaan. Enige logica in oriëntatie ontbreekt nog geheel in deze stad.
Omdat het snikheet is besluiten we gebruik te maken van de hop on hop of bussen met de gele giraffe. Kost voor twee dagen 6000 HUF, we kunnen ook met de boten en met de nachtlijn en een gele en een rode route. lekker uitwaaien bovenin de bus.

Als eerste gaan we naar de markthal, de eerste die we in dit land zien. De buitenkant ziet er mooi uit en de binnenkant eveneens. De geuren van het fruit overheersen gewoon. Nergens heb ik de geur van fruit zo goed kunnen ruiken als in deze markthal.

Dan wordt het tijd om een hapje te eten en dat doen we bij cafe Anna. Nu met een pilsje en een glaasje wijn bij de lunch, omdat we niet achter het autostuur meer hoeven. Ten strengste verboden in dit land, overigens was dat in Tjechie vorig jaar ook. 0/0 proc alchohol is toegestaan in het verkeer.

Dan gaan we op weg naar een volgende halte met de bus. We gaan richting de lift die ons naar de burchtheuvel brengt. We kopen er een fles ijskoud water, wat binnen 5 minuten al lauw is. Het is 36 graden inmiddels. We kopen dan ook een retourticket want eigenlijk is elke stap die we lopen er een teveel in de hitte.
Boven zien we het paleis van de president met de wachters in hun veel te dikke pakken. Het is dat ze nog een zonnebril mogen dragen, maar het zweet staat te parelen op hun gezichten.

We bekijken de gebouwen en besluiten na drie kwartier weer naar beneden te gaan. gelukkig staat de gele buslijn er die brengt ons snel naar halte 12, van waaruit we nog ongeveer 10 minuten naar boven naar het hotel moeten lopen.
Aldaar weet Jos niet hoe snel die een plons in het zwembad moet nemen.

Tot morgen
Groet Jacky en Jos

• 23 Juli 2015 - 10:14

Geek:

Hoi Jacky,

Het wordt zo langzamerhand een uitgebreid reisverslag, maar gezellig om te lezen! Volgende week duiken de temperaturen onder de 30 graden en zal het ongetwijfeld prettiger zijn om te reizen. Geniet van Budapest, want ook wij hebben hier fijne herinneringen aan. Gelukkig zijn de dagelijkse afstanden niet zo groot en kun je tijdig stoppen voor een hapje en drankje. Geniet nog van de komende dagen en kom in ieder geval samen weer gezond en hoop ik een beetje uitgerust weer naar huis. Geek

• 23 Juli 2015 - 21:45

Jacky:

Uitgerust na 2 dagen Budapest zijn we niet echt, vandaag na tig km in bus ook nog een ruime 13 km afgelegd te voet.
    Wat ik eet en of drink is er meteen weer af haha .
    Morgen op weg naar hotel Palota
    Via Szestendre , Bodöllo en Eger.

Groet Jacky !