Naar huis via Rouen - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van jackyenjos - WaarBenJij.nu Naar huis via Rouen - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Naar huis via Rouen

06 November 2016 | Nederland, Kaatsheuvel

Zaterdag 5 november . Om zeven uur zoals elke dag gaat ons wekkertje weer af. We drinken traditioneel een koffie op bed, en ontbijten voor de laatste keer in hotel O Gayot.
Checken uit om kwart over negen en wandelen nog eens door Bagnoles de L'Orne. De zon schijnt volop en het is 7 graden. Nog wat zonnige foto's van het meer gemaakt. En dan wandelen we nog over de streekmarkt heen. Ze verkopen er Brusselse spruiten à 3 euro de kilogram en het formaat is zo groot als een ui. Bleh !
We hebben besloten om ditmaal zonder tolwegen naar Nederland terug te rijden. Scheelt 40 km korter qua tolgelden 32 euro en qua tijd meer anderhalf uur. Daarvoor in de plaats krijgen we wel de mooie wegen en de leuke Franse dorpjes te zien. En de prachtige herfstkleuren gratis erbij.
Onderweg stoppen we in Rouen de stad waar Jeanne d'Arc ter door werd veroordeeld en op de brandstapel werd gegooid.
Een mooie stad met als een hoogte punt het 'Horloge '. Voor Jeanne is een monument gemaakt op de vieux marché waar de brandstapel was.

Na 2,5 uur rijden we verder naar huis, onderweg natuurlijk oponthoud weer bij Antwerpen en zo rijden we om kwart over zeven de Venakker op.

Een mooie korte vakantie waar we heel wat km hebben gereden maar ook heel veel hebben gezien wat de moeite waard is. De kuststrook is prachtig, zeker ook om een zomervakantie door te brengen, want er is nog veel meer te zien en ook in Normandië zelf, is nog veel meer te zien. Voordeel van deze kuststranden is dat je geen duinen omhoog hoeft te klimmen. De Mont St Michel is mooi om een x te zien, we hadden geluk het was niet druk en het weer was droog. Aan te raden om er dus in het voor of na seizoen naar toe te gaan.
De toiletten in het klooster waar je dus entree voor betaald zijn te smerig om er maar slechts een halve second in door te brengen, om mensen te waarschuwen dat ze schoongemaakt dienen te worden , is onmogelijk in de doolhof! En ik Jacky was dit x toch al niet zo snel met al die trappen. Ik las bij recensies meerder klachten hierover. Dus ze doen er niks mee.
Het eten in Normandië is in verhouding met Nederland goedkoop. Een 3 gangen menuutje heb je er al voor 19 euro. Wat luxer 22 euro. In tegenstelling zijn de drankjes er duur in vergelijking met Nederland. Een koffie en dat is dan een mini format drie en vaak vier euro! En dezelfde prijs betaal je voor thee simpel in een kopje !
Een orangina kost gemiddeld 3,30 euro een pils of cidre 3,30 euro . Bij een maaltijd krijg je altijd een karaf of fles water erbij.

Al met al kijken we terug op een geweldig leuk verblijf.

Groetjes van Jacky en Jos

• 06 November 2016 - 11:17

Lidie De Geus - Van De Mortel:

Hallo Jos en Jacky,

Alweer een leuk geschreven verslag. Moet een leuk reisje zijn geweest.
    Vandaag maar weer wat rustig aan doen, lekker chillen .
    Tot ziens,
    lieve groetjes, Lidie