Dubrovnik - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu Dubrovnik - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Dubrovnik

22 Juni 2016 | Kroatië, Mlini

Heerlijk nog gegeten in Sibenik, en toen we thuis kwamen om half 11 zagen we ineens Ana , het meisje van de appartementen. Ze dacht dat haar nieuwe gasten er eindelijk waren , ze was al aan t wachten vanaf zeven uur. Geen manier van doen als je een tijd afspreekt ben je er toch of je laat per telefoon iets weten, dus ze ging uiteindelijk maar naar huis en zeven minuten later gaat bij ons de deurbel. Jos gaat opendoen en jawel de gasten voor het kleine appartement staan voor de deur. Of wij de eigenaren waren hahaha grap. Jos zegt die is net weg na lang wachten je kunt haar bellen telefoon nummer staat op bord voor aan de straat, en welterusten ... Gelukkig geen gerambam meer gehoord midden in de nacht. Na het ontbijt in ons mooie appartement, doen we de sleutel om tien voor negen in het brievenbuskastje zoals afgesproken.
We rijden naar Trogir , dat is een lief schattig prachtig plaatsje op een schiereilandje kleine smalle straatjes een kerkje en vele restaurantjes. En het parkeren is gratis ... De slagboom staat open voor de uitgang en iedereen dus ook wij rijden erdoor haha.
Daarna rijden we door naar Salona met de ruïnes die dus echt ruïne zijn maar echt beroemd in Kroatie, ze liggen ongeveer 5 kilometer verwijderd van Split.
En dan rijden we door naar Dubrovnik, dan is het nog twee uur te gaan, Aan de kilometers ligt het niet maar wel aan de soort weg het is op gegeven moment geen snelweg meer , maar de route langs de kust en we moeten de grens van Bosnië Herzegovina oversteken. Nu stelt die grens controle gelukkig niks voor dus daar zijn we snel doorheen.
De plaats waar wij moeten zijn is moeilijker te vinden en wordt zodanig niet herkend door onze Tom Tommy .
Dan op gegeven moment maar alle remmen los en 4 G ingeschakeld op de mobiele telefoon leve Europa waardoor dit nu overzichtelijker geregeld is.
Met Google komen we bij ons hotel Atarea in MLini aan , we zijn beland in de Rivièra van Dubrovnik.

Uitzicht op zee , de badkamer is klein en we hebben een balkonnetje,en airco en de zon schIjnt , niets te klagen dus.

De ochtend begint zoals gewoonlijk om zeven uur met koffie op bed!
Douchen en naar het restaurant voor ontbijt. Prima geregeld, daarna gaan we om negen uur naar Antonio een retourtje kopen voor de boottaxi naar Dubrovnik. Zo hebben we en een boottocht , geen gedoe en gezoek met parkeren en we krijgen jawel las we nog een tochtje met hem maken tien procent korting, hahah .
We vertrekken om half tien met de taxi en zijn om tien uur in Dubrovnik, prachtige ommuurde stad. We kopen een entree voor de muur wandeling en dat is echt werken , want trap trap trappen lopen helemaal rondom de vesting heen dit is echt bijzonder en je kijkt je ogen uit over de daken van de stad heen.

We scoren ook nog een geocache, en komen een paar Duitse toeristen tegen die toevallig ook naar deze cache op zoek waren.
Dus samen gelogd.
We eten pizza en gaan teug met de boottaxi om half twee. Dan gaan we met de auto naar Cilipi, bezoeken daar jet klederdrachten museum. Elke vrijgezellin draagt tijdens feesten een rood hoedje het lijkt op een fez maar dan platter. Het museum werd sinds de oorlog van 1991. Na jaren weer opnieuw gerestaureerd. Overigens elke zondag van eind maart tot half oktober om kwart over 11 bij het kerkje , is er een folklore dans in Cilipi . Jammer dan zijn wij er niet meer, maar krijgen wel zeker een idee hoe dit eruit ziet.
We rijden verder naar Cavtat, best wel sjieke plaats aan de zee met enorme jachten,
En een wandelboulevard langs die jachten met tig terrassen, en aan t eind van de kade een kerkje genaamd " onze lieve vrouwe van de sneeuwkerk" we zien er een non geheel in het wit rondlopen! Erg toepasselijk dus,..

We eten een ijsje , ditmaal sinaasappel smaak en krijgen dit maal geen gekleurde lippen of tong.

Ook hier is het ijsje 8 kuna per bolletje let op want in Dubrovnik , kostte een bolletje ijs 15 kuna. 100 kuna is bijna 14 euro!

Terug naar het hotel en dan gaan we nog even langs bij Antonio , want ja het gaat er eindelijk van komen we gaan cruisen morgen. Drie eilanden Tour we gaan alle drie de elafieten eilanden een bezoek brengen. En dat wil heel wat zeggen voor ons want Jacky heeft , na het goede verloop op zee met de zeetaxi dit zelf voorgesteld, wel gaat er een plastic zak mee voor als t mis mocht gaan aan boord.

Maar dat kunnen we pas vertellen nadat we de cruise hebben gemaakt, hoe het is verlopen,

Groetjes van Jacky en Jos

• 23 Juni 2016 - 18:49

Drika Stam:

Mooi allemaal hoor!
    Moet ook maar een keertje die kant op gaan denk ik!