Zagreb - Reisverslag uit Trg žrtava fašizma, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu Zagreb - Reisverslag uit Trg žrtava fašizma, Kroatië van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Zagreb

18 Juni 2016 | Kroatië, Trg žrtava fašizma

Iggensbach. Hotel Linsmeier hebben we vorig jaar op de heenreis ontdekt, een heel goed overnachtingshotel, en een goede keuken hebben ze, we slapen dit maal in het gebouw om de hoek. Mooie kamers en kraak helder.
Vrijdagochtend zeven uur gaat de wekker ! We willen vroeg vertrekken dat wil zeggen rond de klok van negen uur.
Na een lekker ontbijt zijn we dan ook op pad om tien over negen.
Het is zon vijf uur rijden naar Zagreb. Onderweg komen we nogal wat strubbelingen ivm wegwerkzaamheden tegen. Zo komt het dat Jos de linkerkaak ergens neemt de rechter is voor autobussen en vrachtverkeer, pfff 6 km lang is die baan en smal!!! Jos denkt twintig cm aan beide kanten Brrr. Maar we halen veilig de uitgang waar de weg weer breed is.

Vanwege de wegonderbrekingen missen we de afslag naar Graz daar wilden we even rondkijken,jammer andere x dan maar, en bij een tolpoort kopen we meteen een tolvignet voor Slovenië , de prijs weten ze er wel daar voor een week 15 euro of een maand 30 euro. Dat wordt dus het laatste. We besluiten dan ook maar even iets langer in dat land te blijven en stappen uit in Maribor. Een aardige plaats met vele terrassen en aardige bebouwing.
Een kleine wandeling van een drie kwartier leidt ons weer terug naar de autogarage en we hervatten de reis naar Zagreb, daar checken we in in hotel Arcotel in de buurt van het station, om kwart over drie. Mooi op tijd, de koffers naar de kamer, auto in parkeergarage bij t hotel en op weg naar de fietstour. Daar moeten we zijn om kwart voor vijf.
We vinden het snel het is op het centrale plein, en dat plein is vol met supporters van EK voetbal Kroatie moet in de avond tegen Polen spelen. ( het wordt gelijkspel 2-2)
Voordat we op de fiets Tour gaan drinken we nog wat en eten een paar crostinis met tomaat. Bij Bulldog .
De fietstour hebben we bij Baja bikes geboekt en deze is niet zelf vértegenwoordigd in Zagreb maar ze hebben wel geregeld dat we bij blue bikes terecht kunnen , met kortings code. Naast ons beiden fietst er nog een jongen uit Australië mee.
De fiétsen zijn perfect en in een mum van tijd weten we waar alles te vinden is.
Terug op het plein lijkt het wel een Brabants feestje want iedereen draagt rood wit geblokte shirts jurken hoeden of sjaals dit zijn de kleuren van Kroatie, in hun wapen is ook een deel
Rood wit geblokt.
We zoeken een restaurant op en vinden die tegenover de "kathedraal". , grote kaart maar meer dan de helft hebben ze niet.

Zaterdagochtend , ontbijten we en stappen aan om negen uur , we besluiten eerst weer naar de bovenstad te wandelen, daar is de kathedraal van Maria's Hemelopneming, de markthallen en is het parlement gevestigd met de St Marcus kerk. Dat is de kerk met het mooie dak met het wapen van Kroatie erop.
We dwalen door de best wel hippe stad met tig koffieterrassen bezoeken oa het museum met de klederdrachten van Kroatie, een Nederlandér René Pronk exposeert er met foto's van Kroatische mensen van t boerenland. Erg goed , en oh jee ik had al foto's gemaakt van deze expositie voordat is het bordje zag verboden foto's te maken, jammer dan oh nee das geluk ;)

In de middag proberen we wat te geocachen ( klein beetje maar hoor) , een gevonden, een was er weg en een niet te doen met te veel mensen eromheen.
Bij hotel Esplanade , waar vroeger eens de Oriënt express haar gasten liet verblijven drinken we een wijntje en een pivo. Vanavond nog een leuk restaurantje zoeken en dan zit Zagreb er weer op.
Tot een volgend bericht vanuit Kroatie , morgen rijden we naar Sibenik
Groetjes Jacky en Jos