Museumstraat en Anafiótika - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu Museumstraat en Anafiótika - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Museumstraat en Anafiótika

07 Oktober 2015 | Griekenland, Paleo Faliro

Op woensdag 7 oktober, werken we ons verlanglijstje af wat we zeker nog willen zien. Althans dat gaan we proberen. We moeten zorgen dat we voor half 11 de tram nr 5 hebben verlaten want totdat tijdstip is ons ticket van 5 dagen geldig. Op het Syntagma plein kunnen we bij het " huisje" aan het einde van de tramlijn dan nieuwe kopen.
Overigens hebben wij in de metro en tram nog nooit een controleur gezien, maar gisterenmiddag bij het station Faliro werd er op t station toch iemand halt gehouden, dus wij nemen geen risico! De boete schijnt nogal hoog te zijn.
Om tien uur zijn we op het Syntagma plein. nIeuwe kaartjes gekocht en dan wandelen we naar het Benaki museum er is een doorsnede te zien van de Griekse kunstgeschiedenis en aardewerk uit verschillende periodes , het meeste wat ons echt boeit zijn de sieraden en de vele varianten van Griekse klederdracht en mooi meubilair.

Het tweede museum wat we bezoeken in de museumstraat Odos Vasilliss Sofias is het Byzantijns museum hier kun je manuscripten en kerkelijke kunst zien van het vroege Christendom , de ( dubbelzijdige ) iconen zijn prachtig.
We drinken er koffie in de fraaie tuin, op prachtige loungestoelen.
Dan gaan we verder naar de Nationale Galerie, want we willen er de 3 schilderijen van de schilder Dominikos Theotokópoulos zien, deze schilder is later wereld beroemd is geworden in Spanje als El Greco.
Helaas het museum konden we niet vinden. Morgen terug !

Dan nemen we de metro Evangelismos terug naar het Syntagmaplein, toch daar nog even snel een wandeling naar het Olympisch stadion, om die ene cache nu wel te vinden. Jacky had hem zo gevonden , na even heel goed nadenken, onder een ijzeren tree in een hoek. Jippie !!! En niemand die het in de gaten had.

We lunchen in de Plaka bij Scholarchio een mezédopolio, het is er al sinds 1935 en is gevestigd in een voormalig rectoraat. Relaxte sfeer, en niet duur. En een dessert toe.

We maken een wandeling (opnieuw na de fietstocht van zaterdag jl ) om te filmen en meer foto's te maken door het " dorpje " Anafiótika . Boeren en metselaars van het eilandje Anáfi vlakbij Santorini vestigden zich hier rond 1830; ze bouwden huizen volgens het voorschrift dat er geen bouwvergunning nodig was als er op de eerste dag een dak op het bouwwerk geplaatst werd. De huizen zijn klein de straatjes steegjes smal. De panden laat men staan omdat er zeker antieke resten onder verborgen liggen.

Dan willen we nog het instrumenten museum bezoeken helaas is dat om drie uur al gesloten. Net vijf minuten te laat. Morgen terug !

We gaan terug maar het hotel en drinken op het strand nog een glaasje wijn.

Tot een volgend verslag

Groet Jacky en Jos

• 07 Oktober 2015 - 22:10

Ina Vos:

Nou Jos, dat past nog maar net!!
    Geniet er van hoor.

groeten....