wisseling van de wacht. - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu wisseling van de wacht. - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu

wisseling van de wacht.

05 Oktober 2015 | Griekenland, Paleo Faliro

Ontbijt om 8 uur het was al druk op deze zondagochtend in het restaurant.
Vanochtend ook de sesamzaadpasta geproefd bij het ontbijt , we zagen dat gisteren op de markthal in grote kannen met een kraantje eraan, tijdens onze fietstocht. Monique vertelde ons dat het sesamzaad pasta was, en dat t smaakte naar pindakaas. En inderdaad de smaak is pindakaas. het ziet er alleen Niet uit als pindakaas , maar als een smeuïge brei , net zoals Dyon mosterd maar dan lichter van kleur.

Om 9 uur ongeveer tram drie richting SEF , overstappen op de groene lijn en weer op de blauwe naar het Syntagma plein. Tram 5 reed niet vanwege een evenement op de route.
Bij het parlement begint om half 11 de ceremonie van het wisselen van de wacht voor het graf van de onbekende soldaat.
Aan een kant stonden de mensen al keurig achter een koord. Maar als je daar gaat staan en foto's wilt maken keek je recht in de zon.
Wat zich vervolgens afspeelde aan de andere kant daar waar de meeste mensen staan, is bijna hilarisch , enkele politie agenten zijn constant de mensen naar de overkant van de straat te praten omdat de parade langs moet kunnen. Zodra de parade voorbij is mag je weer naar voren. Dwz tot aan de witte lijn , dan wordt daar ook een " plastic koordje " gespannen.
Zodra de ceremonie voorbij is moet iedereen weer naar de overkant van de straat want de garde moet langs de andere kant weer over de weg terug marcheren.
Indrukwekkend is het zeker en ook wel relaxt heen en weer de straat over, en die agenten waren zeker ook heel relaxt op de manier zoals ze het organiseerden.
Daarna zijn we koffie gaan drinken op Iroon Square vervolgens naar het raadhuis gewandeld om links daarvan het monument van de Griekse Drachme te bekijken en daarna zijn we via het Metro station Omonia weer terug gegaan om te eten en zonnebaden aan het strand bij het hotel.

S avonds hebben we in een restaurantje in de Plaka een hapje gegeten.

Groet Jacky en Jos