Fietsen in Athene - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu Fietsen in Athene - Reisverslag uit Paleo Faliro, Griekenland van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Fietsen in Athene

04 Oktober 2015 | Griekenland, Paleo Faliro

3 oktober zaterdag vroeg de wekker af laten lopen te weten half 7 en dan is het hier al een uur later dan in Nederland. We moesten om kwart over negen bij meet in Athen zijn, om onze geplande fietstour geregeld via Baja bikes te starten. We namen ditmaal tram nr drie richting Neo Faliro omdat deze als eerste kwam tien minuten eerder dan de nr 5 de nr5 doet er zo ongeveer 35 minuten over en dan moeten we overstappen bij het Syntagma plein op de blauwe lijn naar Monestiraki, en dan nog een keer naar de groen lijn richting Thisso. Dat duurt anderhalf uur dus elke minuut eerder is beter.
Afijn , we stapten uit bij Faliro, aldaar was het even zoeken naar de Metro , maar een aardige mevrouw die de straat aan het schoonmaken was etc, heeft ons keurig op weg gewezen, met handen en voeten want ze sprak geen Engels maar Monastiraki kent iedereen hier.
De Metro hadden we toen snel gevonden en vijf haltes verder waren we bij Thisso. En dat was toen om half negen. Zo konden we toch nog mooi de oude Agora bekijken een wandeling in een flits tempo. Zelfs dat was de moeite waard. Klinkt een beetje negatief maar we hadden al Eea ervan vanuit de bovenkant gezien en genoeg is genoeg.
Om kwart over negen waren we dan bij de fietsen. We zouden met een groep van 11 zijn. Moniek een Nederlandse die al tien jaar in Griekenland woont en al heel wat Jaren in Athene was onze gids. De fietstocht was heel erg relaxt, (goed te doen met de heuveltjes en over trottoirs) op goede fietsen uit Nederland , weliswaar duurde hij drie uur maar na ruim een uur hadden we een pauze en we stopten zowat om de vijf minuten. Soms parkeerden we de fiets ergens om bijv over de vis en vlees en groente markt te wandelen. We bezochten pleintjes, de wijk Psirri, en Monastiraki, de Plaka en Anafiotika, de laatste is een klein dorpje in Athene, met blauw witte huisjes en zonder straatnamen. Het is gebouwd door eilandbewoners van het eiland Anafi in 1830. Het waren metselaars. En ze bouwden de huisjes heel snel en klein met meteen een dak erop zodat er geen vergunning nodig was. Het ligt vlak onder de Akropolis. We fietsen langs leuke authentieke restaurantjes en kregen diverse tips mee. Mmmm.
We fietsten door de nationale tuin en passeerden Hadrians boog en de tempel van Zeus. Ook hielden we een stop bij het Zappeio, het is daar waar de Griekse regering de handtekening heeft gezet voor het toetreden bij de Euro. Hier in en rondom worden nu beurzen gehouden en belangrijke ontvangsten. Zoals bij de Olympische spelen , " holland house'
Daarna fietsten we door de tuin richting het Olympisch stadion. Immens zo groot is dat.
Kris kras terug en toen waren we rond 1 uur weer bij het startpunt.

Een deel van de route hebben we terug gewandeld, om bij een van de restaurantjes een lekker hapje te eten.
Zo rond een uur of half vijf waren we weer terug in het hotel, en zijn daar nog even bij het zwembad gaan liggen.

Groetjes Jacky en Jos.