Bugacpuszta - Reisverslag uit Lajosmizse, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu Bugacpuszta - Reisverslag uit Lajosmizse, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Bugacpuszta

29 Juli 2015 | Hongarije, Lajosmizse

Zoals Jacky gisteren al schreef, zijn we vandaag naar Bugac gegaan.(50 km vanaf ons hotel) We waren er om kwart over tien.
Kaartje voorstelling en museum incl de huifkartocht is pp 3600 HUF. Hihi de mevrouw achter de kassa vroeg me of ik al een pensionado was, ze zag vast en zeker die grijze krul opzij van mijn hoofd. Keurig gezegd nee hoor, als je student of 65 plus bent is het 300 HUF goedkoper. Nou nou daar koop je een wereld mee ;) .
We gingen met een groep van ongeveer 30 personen verdeeld over vier karren de poesta over. De tocht ging over het nationaal park Kiskunsag in Bugac. ( voor de liefhebber van kamperen, naast dit evenement ligt ook een camping)
Als je niet met de huifkar wilt dan kun je ook lopend over een zandpad ik schat dat dat zo'n 15 a 20 minuten wandelen is.
Na aankomst wordt je welkom geheten in een museum waar uitleg gegeven wordt over het herdersleven in de Puszta. Een zwaar leven, om de twee weken werd er brood gebracht en men at het varkensvlees rauw , men gebruikte dit vlees ook om te in te bakken. De hond van de herder had een prikband om met zijn stekels naar buiten, dat was zo omdat dan de wolven hem niet dood konden bijten in zijn halsslagader. Zo stond het te lezen in een Duitse vertaling. Het hele verhaal werd in het Hongaars verteld waar we dus niets van begrepen. Er werd enkel in het Hongaars ook uitleg gegeven over de muziekinstrumenten die de herders bespeelden maar de betekenis ervan ? Geen flauwe notie.
We bezochten de boerderij met de heel aparte varkens met wollen vacht het Mangalica Fettschwein , het Hongaarse stepperund en de Racka ( uitspraak Razka) een schaap met aparte horens, en dan nog de Kisbérer Halfbloed paarden.
Daarna begon om kwart over twaalf de paardenshow. Hoogtepunt was de Hongaarse post vonden wij. Een ruiter staat met elk een voet op een bil van het paard en daarvoor nog drie paarden.

In de middag hebben we bij het hotel nog een mooi tochtje gemaakt met een koetsje en twee mooie paarden ervoor.

Dat was zeker ook een mooi tochtje over de zandpaden , door de poesta en langs bossen rondom het hotel.
Wat ons zeker is opgevallen dat de paarden hier in flinke draf constant de rijtuigen voorttrekken en dat ze dat op zowel zandgrond als ook op asfaltstukken doen.

Morgen vertrekken we naar Arrach in Duitsland daar overnachten we in gasthof Meindl.

Zo'n kleine 700 km rijden we dan.
Tot gisteren hadden we er vanuit Kaatsheuvel 2841 km opzitten toen we smorgens vertrokken naar Szeged.

• 30 Juli 2015 - 12:15

Martin:

Beste Jacky en Jos,

Hebben genoten van jullie reusverslag. Onze ervaring is ook wil je iets zien kost dit kilometers. Maar je kan er zo van genieten. Wij zijn niet zo van museum bezoek. Meer leuke plaatsjes en marktjes. Zo te merken zit het er weer op. Wensen jullie een goede terug reis.

Martin