van Budapest naar Lillafüred - Reisverslag uit Fehér-kő-lápa, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu van Budapest naar Lillafüred - Reisverslag uit Fehér-kő-lápa, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

van Budapest naar Lillafüred

24 Juli 2015 | Hongarije, Fehér-kő-lápa

Vandaag reizen we verder naar het Noorden van Hongarije, Lillafüred vlakbij Miskolc.
Gisterenavond hebben we onze route bepaald met de bezienswaardigheden onderweg.
We waren weer lekker op tijd wakker en hebben vroeg ontbeten. Zo konden we om kwart over negen na het uitchecken, al vertrekken naar Szestendre dat ligt 21 km ten noorden van Budapest, het is drie kwartier rijden volgens onze Tom Tom en dat klopte exact. Midden in het centrum parkeren we op een parkeerplaatsje. wat een rust nog in dit zeker heel toeristische dorpje, waar vroeger de kunstenaars hun leventje hadden, en nadat het te druk werd ze zijn vertrokken. Ons boekje vertelt dat de gemeente hun panden heeft opgekocht en er nu allerlei galeries en souvenir winkeltjes in zijn. Dat laatse klopt zeker wel , net zoals er heel veel terrassen zijn. Omdat het nog vroeg is kwart over 10 is men heel druk bezig alles op te bouwen voor opnieuw een dag vol toeristen. Het dorpje heeft leuke straatjes en het is erg leuk om er voor de horde toeristen van te kunnen genieten.
Om 10 uur rijden we naar Godöllö (31 km ) daar bevindt zich het kasteel Grassalkovich uit de 18e eeuw. Keizerin Sissi heeft hier haar gelukkigste jaren van haar leven doorgebracht. Tijdens de tweede wereldoorlog was het kasteel een ziekenboeg voor de slachtoffers. Na deze periode was het een bejaardenhuis en vanaf ongeveer 1949 is een of andere familie erin getrokken. In de jaren 90 is het hele kasteel verbouwd en in 2010 is heel de tuin opnieuw aangelegd.
Entree kasteel ; 5000 HUF
We willen ook een audiofoon en die kost 800 HUF , maar die krijg je enkel mee als je een document van je inlevert. Dat wordt het rijbewijs van Jos, een paspoort inleveren gaat ons net iets te ver. We krijgen het rijbewijs keurig weer terug, nadat de nrs van onze audiofoons zijn gecontroleerd. Voordat we de tuin in gaan drinken we nog een "keizerlijk kopje koffie met een keizerlijk taartje"
Om half een rijden we via Eger (118 km) . Daar bekijken we de mooie barokstad met de vele monumenten. Een bisschoppelijke kerk een lyceum een minaret en mooie huizen. We nemen er een lunch en vervolgen onze weg naar de parkeerkelder. Mmm , beetje verdwaald, maar gelukkig hebben we onze telefoon nog met 4 G , snel hebben we dan de parkeergarage teruggevonden.
Het is nog 46 km naar Lillafüred , het is een prachtige weg door het Bükk gebergte, dit is een Nationaal Park van 370m2, prachtige bossen en diepe dalen, en heel veel slingerweg.
Het is toch even zoeken naar het hotel omdat de weg vanuit waar wij komen niet goed herkend wordt. Lijkt wel of het halverwege ophoudt met de afslag die we volgens Tom Tom moesten nemen. We zien wel een giga groot sportcentrum voor militairen of politieagenten, in de trent van stormbaan en hangbruggen touwen etc, we rijden terug en nemen die afslag niet en rijden rechtdoor. Na een paar kilometer zien we aande rechterkant hotel Palota.
Om exact vijf over vijf arriveren we bij hotel Palota, we checken in en ontvangen een voucher voor een welkomstdrankje en een voucher voor het toeristische treintje.

We slapen op kamer 234 en ook hier is de free Wifi weer super.

Tot een volgend verslag

Groet van Jacky en Jos