Pecs en Paprika - Reisverslag uit Ruzsaberek, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu Pecs en Paprika - Reisverslag uit Ruzsaberek, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

Pecs en Paprika

21 Juli 2015 | Hongarije, Ruzsaberek

Hoi allemaal ,

Na een heerlijke nachtrust, vanochtend om half 7 weer wakker geworden. ff koffie gedronken op onze kamer, wel zelf meenemen als je naar Hongárije gaat : reiswaterkoker en oploskoffie.
Ontbijtbuffet is ook in dit hotel prima geregeld.
Om kwart voor negen rijden we weg naar Pecs. 113 km. We parkeren onze auto om half 11 bij de parkeergarage van de Mediamarkt. Dit is tof want je zit eigenlijk meteen innheringeifg centrum.
Aan de rechterkant ligt als we de parkeergarage uitlopen meteen de synagoge.
We kopen een kaartje voor 500 HUF pp en genieten van de koelte, buiten is het inmiddels al 34 graden.
Het is echt wel apart daar, opnieuw werden we geconfronteerd dmv foto's van de vele joodse families die werden getransporteerd naar oa Auswitz.

De camera accu van Jos blijkt leeg te zijn gegaan ; aan laten staan vannacht?
We lopen ff terug naar de parkeergarage en zien nog twee Nederlandse kentekens. Zo weinig Nederlanders die je hier treft, dit valt dus op.

Weldra komen we bij de groene fontein, en die staat eigenlijk al aan het begin van het centrale plein met aan de rechterkant het raadhuis. Aan de linkerkant het toeristisch buro en aan het einde van het plein de Moskee , die nu de Maria Kerk is.

We wandelen verder naar de Bisschopskerk. Deze bezoeken we en genieten van de koelte en van de ruimtes. Er is een prachtige benedenkerk. Ik had er nog nooit van gehoord een kerk beneden een kerk.

Ook bezoeken we de archeologische opgravingen van de graven. We zien er bij de Paulus en Petrus fraaie fresco's oa van Adam en Eva mmm beetje overdreven maar goed , het is een kano staaltje kunst wat men hier uitgevoerd heeft om deze graven in te bouwen in een modern gebouw, je loopt over glasplaten en ijzeren trappen en je krijgt een heel mooi beeld hoe vroeger deze graven waren.

Dan is het onderhand wel tijd om te eten. We belanden bij Belaggio. Wat vreemd er draait Nederland 10 fm , het meisje aan de tafel begrijpt ons niet, als we dat zeggen,
Buiten zitten een paar mensen , wij zijn binnen gaan zitten vanwege de koelte. Het is inmiddels 36 graden.
We eten eigenlijk luxe niet eens Hongaars, mijn bord gegrilde kaas met honing en peer is versierd met bloemen en cresssalades. Jos heeft iets van vlees met wortels en boontjes,
Daarbij beiden een tonic en we rekenen 18 euro af.

dan gaan we terug naar de auto, want we willen het cultureel deel Vsn Pecs nog even bezoeken , het is 15 minuten wandelen vanuit centrum maar in die hitte doen we dat niet.
In het culturele deel is het rustig er loopt bijna niemand. Wij zijn er na 15 minuten ook vandoor.

Op richting Kalocsca daar in de buurt moet een paprika museum zijn. 113 km.
Even voor deze plaats rijden we Batya in en we zien het museum meteen aan onze linkerhand.

We mogen de fabriek en het museum bezichtigen. 1200 HUF Hier zien we eigenlijk voor het eerst wat we eigenlijk deze vakantie al beetje hadden vermoed dat de Hongaarse Paprika's zijn , die wij rode pepers noemen. Nu zijn er wel verschillende van zoet naar zeer pittig.

Overal in de omgeving zie je hier verkoop aan huis met paprika en knoflook
En in de winkel hebben ze ook knoflook, en paprika. We kopen enkele als souvenir en gaan terug naar Simontornya naar hotel Fried.

Tom Tom geeft aan wilt u met de pont , ik geef in nee .. Het is nog 48 km naar het hotel.
Maar wat blijkt bij de weg op naar Paks, moeten we toch een pontje nemen. en dat is wel een bijzonder pontje over de Donau. Zo maken we dan toch een kleine vaartocht over de Donau 1350 HUF totaal.
Het is een ponton met daarnaast een boot die ons naar de overkant voert.
Om 18 uur terug in hotel waar we een wijntje en een pilsje drinken, een douche nemen en gaan eten.
Morgen vertrekken we naar Budapest.

Tot een volgend verslag

Jacky en Jos