kasteel Festetics en. thermaal bad Héviz - Reisverslag uit Zalacsány, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu kasteel Festetics en. thermaal bad Héviz - Reisverslag uit Zalacsány, Hongarije van jackyenjos - WaarBenJij.nu

kasteel Festetics en. thermaal bad Héviz

18 Juli 2015 | Hongarije, Zalacsány

Zaterdag
, na redelijk goed geslapen te hebben waren we vanochtend om half 8 klaar wakker. Douche en ontbijt in ons hotel. Het ontbijt was prima, hebben wel binnen gegeten , want buiten viel de warmte echt al neer op het terras ondanks dat het in de schaduw lag.
Om tien over negen zijn we naar Keszthely gereden om het kasteel van graaf Festetics te bewonderen. Beroemd is het kasteel om zijn prachtige Helikon bibliotheek. dat was inderdaad een plaatje. In maar liefst 61 talen werd uitgelegd hoe graaf Festetics aan deze bijzondere verzameling boeken kwam. ( gewoon door te kopen hoor)
Ook de tuinen zouden geweldig moeten zijn. Helaas was dat niet zo dit jaar want de hele tuin voor achter en rondom het kasteel is op de schop , de fonteinen worden opnieuw aangelegd overal komt nieuwe beplanting in en grasperken, We hebben ook nog het rijtuigenmuseum van het kasteel bezocht. Dat was ook niet zo makkelijk te bereiken want je moest door de bouwwerkzaamheden in de tuin. Een toegangsweg was afgesloten , hebben wij weer , en toen moest je over een grasveld wat er dan oh wel lag, maar daarlangs was een soort van cement gestort als rand, en jawel hoor, trap ik ( Jacky ) midden erin. Shit zeg , heel mijn voet en schoen onder die blurrie. Gelukkig het meeste er al vanaf gekregen met een tissue en het gras en later in de auto met nog meer wetties,
Het centrum van Keszthely was ook bijzonder weer een fraai plein met een immense bruisende fontein waar ik mijn voeten nog verder heb schok gemaakt. Op een terras hebben we citroen limonade gedronken en zijn naar de haven gegaan. Daar begon het te onweren cq regenen en dat was niet echt de bedoeling.
Dus de auto maar in op weg naar Heviz daar onderweg gegeten in Festhetics Pince een fraai restaurant met authentieke wijnkelder waar de graaf zijn wijnvooraad hield. Heerlijk gelunchd , alweer knoflook soep. En salade met zalm en Jos een spies met kip en groente.

Daarna zijn we doorgereden naar het thermaal bad in Héviz. daar ligt het grootste natuurlijke thermaal-meer van de wereld. Het meer wordt gevoed door een geothermische bron en de watertemperatuur is tussen de 28 - 38 graden. Vandaag was het water 35 graden.
We hebben er lekker gebadderd en heel bijzonder , het zwemmen in dit grote thermaal meer is best zwaar. Het lijkt net of je wordt tegengehouden door de mineralen in het water.

Om half zes zijn we weer op weg gegaan naar ons kasteel hotel Batthyany, snel de auto neergezet, het parkeer terrein stond al bijna vol , dit vanwege een bruiloft in het hotel. We zijn ff naar t dorp gewandeld voor een borrel. ( cafe de jager ) en vanavond eten we in ander restaurant van het hotel vanwege de bruiloft. In restaurant Kyria 200 meter verderop, te bereiken via de kasteeltuinen.

Tot een volgend verslag , groet van Jacky en Jos.

• 18 Juli 2015 - 20:28

Ina:

Hey Jos en Jacky,

Veel plezier hoor, wij genieten van achter het beeldscherm mee!!

groetjes....

• 18 Juli 2015 - 21:41

Jacky :

Hoi Ina en Gerard , we waren vandaag nog op zoek , naar van die plek vliegenvangers , wwet je nog vorig jaar in Tjechie, in dat restaurant, nou we hebben ze nog niet gevonden hier in kleine supermarktjes. maar wat we wel hebben gevonden is een plastic vliegengordijn je weet met die gekleurde repen, het kostte 1 euro.

• 20 Juli 2015 - 10:11

Ina:

Jacky,

Ik heb deze week van die plekkers gekocht bij de lidl in kaatsheuvel!

• 23 Juli 2015 - 21:37

Jacky:

Ina het is hier geheel anders als in Tjechie, niet te vergelijken qua landschap en qua stadjes en dorpjes